Sunday, May 12, 2013

March 2011_UMRAH_EDISI IV

Sunday, May 12, 2013
Assalamualaikum/Salam Sejahtera,
Labaik Allahuma labaik. Labaika laa syariikalaka labaik. Innal hamda wani'mata lakal walmulk. Laa syariikalak. (aku datang kepada MU ya Allah, aku datang. Aku datang dengan tidak mensyirikan Engkau aku datang. Sesungguhnya segala kepujian kepada Engkau, segala ni'mat dari Engkau dan kerajaan kepunyaan Engkau. Tiada sekutu bagi Engkau.

BAITULLAH - MASJIDIL HARRAM

Terasa tak sabar untuk sampai ke Baitiullah, namun hati seakan bergetar dan jantung seakan berdegup kencang.. Ya Allah, semoga Kau menerima aku sebagai salah seorang tetamuMu.. Mudahkan urusanku di sini, dan ringankanlah dugaan buat ku..

Terasa sungguh kerdilnya diri ini. Ya Allah, aku terasa malu untuk mengadapMu.. SudikahKau menerima aku sebagai tetamu Mu Ya Allah.. Sudikah kau mengampunkan dosa yang ku galas ini.. Ya Allah ampunkanlah dosa ku, biarlah ianya sebesar zahrah.. sekalipun. .kerana hanya Engkau yang maha pemurah lagi maha pengampun... air mata ini tertumpah lagi.. entah bila ianya akan kering mengalir..

BERLATAR BELAKANG SAFA DAN MARWAH


Safa dan Marwah merupakan dua bukit yang terletak dekat dengan Ka'bah. Sejarah Safa - Marwah tidak dapat dipisahkan dengan isteri Nabi Ibrahim AS, yaitu Siti Hajar dan putranya Ismail AS. Sewaktu Ismail dan Ibunya hanya berdua dan kehabisan air untuk minum di lembah pasir dan bukit yang tandus, Siti Hajar pergi mencari air, berulang alik dari Bukit Safa ke Bukit Marwah sebanyak 7 kali. Saat kali ketujuh (terakhir), ketika sampai di Marwah, tiba-tiba terdengar oleh Siti Hajar suara yang mengejutkan, lalu ia menuju ke arah suara itu. Alangkah terkejutnya, bahwa suara itu ialah suara air memancar dari dalam tanah dengan derasnya. Air itu adalah air Zamzam.

HUJAN SELEPAS SOLAT ISYAK'




JABAL UHUD
Di sinilah berlakunya satu peperangan yang bersejarah iaitu Peperangan Uhud. Di sini jugalah letaknya makan bapa saudara Nabi Muhammad SAW, Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib yang telah syahid di dalam peperangan tersebut.



PAPAN TANDA - BAHASA MELAYU


MAKAM PARA SYUHADA
Di sinilah tempat bersemadinya pejuang-pejuang syahid yang terkorban ketika Peperangan Uhud. Kelihatan jemaah2 umrah dari serata pelusuk dunia datang menziarah dan menitipkan doa di makam syuhada di Bukit Uhud ketika tiba di sana. Di sini juga bapa saudara Nabi Muhammad SAW, Saidina Hamzah Bin Abdul Mutalib yang mendapat gelaran "Singa Allah dan Rasulullah" dikebumikan.


ARAS 2 MASJIDIL HARAM - MAKKAH


MENARA JAM

0 comments:

Post a Comment

 
AZYZ-FREEDOM © 2008. Design by Pocket