Thursday, March 18, 2010

HEDONISME & HIBURAN TERLAMPAU

Thursday, March 18, 2010
Hedonisme menurut kamus Dewan Edisi Tiga, ialah pegangan atau pandangan hidup yang mementingkan keseronokan dan kepentingan hidup. Penulis lebih berminat memperkatakan hal hedonisme ini melalui konteks remaja kerana penulis sendiri tergolong dalam remaja dewasa.

Remaja yang menjadikan Hedonisme sebagai prinsip hidup kebiasaanya suka melarikan diri daripada tanggungjawab. Keenganan mereka untuk bertanggungjawab adalah kerana cetek ilmu dan takutkan komitmen. Remaja jenis ini lebih gemar berhibur dengan hiburan melalaikan kerana mereka tidak perlu berfikir atau bertindak secara waras. Mereka lari daripada tanggunjawab sebagai anak, sahabat dan pelajar.

Bagaimana cara mengatasinya? Disini disertakan tips2 dari penulis....

  1. MENGUTAMAKAN IBUBAPA. - Seorang anak yang soleh/solehah pasti memahami bahawa seorang anak harus mengutamakan keluarga dan tidak memaksa menuruti kemahuannya seorang kawan.
  2. MENJADI SAHABAT KERANA ALLAH SWT. - Jika mereka berkawan kerana tuntutan Islam mereka tidaklah semata-mata memenuhi keinginan nafsu dalam berkawan; nafsu yang terkenal (riyak, nafsu sentiasa bagus atau takbur.)
  3. MERASAKAN DIRI MATI TANPA ILMU. - Rasullullah s.a.w bersabda yang bermaksud: Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap Muslim.

Tip2 mengurangkan Hedonisme:

  • Tuntut ilmu kerana Allah SWT.
  • Menganggap mencari ilmu itu satu nikmat (jika tidak mencari bakal mati kebuluran idea).
  • Mengubah perspektif bahawa ceramah dan motivasi itu membosankan!!
  • Jangan sempitkan definisi ilmu hanya menelaah melalui buku TEKS dan sekolah.

 
AZYZ-FREEDOM © 2008. Design by Pocket